A Spanish experience.reismee.nl

Langs de Bourgogne en door de Champagne.

Nadat we Lunel hebben verlaten, met een keurig droge en schone tent [ha ha] rijden we naar het midden van Frankrijk. Deze keer via de A750 en A73 richting Clermont Ferrand. We passeren zowel de nieuwe brug bij Millau als ook het koufront boven het centraal massief. Het wordt circa 8 graden het waait en is inmiddels zwaar bewolkt. Na Clermont Ferrand besluiten we wel of we nog een nachtje gaan kamperen of een andere overnachtingsplaats gaan zoeken. Zo is het niet echt uitnodigend om op een camping te gaan staan. We zijn toch wel mooi weer kampeerders, nou ja … een beetje wel.

Nadat we het massief zijn gepasseerd komen we in mooier weer. Uiteindelijk komen we aan in Nevers, een leuke oude stad en zetten we onze tent op langs de oever van de Loire. Het water staat hoog in de rivier. We hebben nog Ă©Ă©n meter te gaan volgens de deskundigen. Het is veilig om de tent langs de rivier te zetten. Overigens naast diverse andere tenten hoor!!

Het weer is goed en later op de avond gaan we nog lekker lopend naar de stad. Er is feest. Een groot muziek festival heeft de stad overmeesterd. Alles wat geluid kan maken [op welke manier dan ook] is uit de kast gehaald.

We kunnen er uiteindelijk tot vroeg in de morgen nog uitgebreid van genieten. Ik heb er heerlijk bij geslapen ….. Alie niet.

De omgeving is mooi, golvende terreinen, mooie bossen. Langs de kant van de weg kopen we kersen. Heerlijk !!! Deze nieuwe dag rijden we verder, geheel Route National en andere “binnen-wegen” naar het noorden. We rijden via Premery, Auxerre, Troyes, Reims, Rethel, naar Charleroi. En …. uiteindelijk via Brussel en Antwerpen weer naar huis.

Onderweg hebben we nog een bezoekje gebracht aan het slagveld in Waterloo. Bij gelegenheid willen we die strijd daar nog wel een keer meemaken. Deze slag wordt nog met enige regelmaat nagespeeld.

Op de site http://www.waterloo1815.be/fl/waterloo/ is het volgende te lezen:

Het Slagveld van Waterloo is het enige slagveld ter wereld dat intact werd bewaard. Kom de site van de laatste slag van Napoleon ontdekken zoals hij was in 1815. Talrijke animaties zorgen voor een beter begrip van de context van de slag en geven u inzicht in de strategieën van Wellington en Napoleon. De Battlefield Tour neemt u mee voor een levendige, realistische ontdekking van dit evenement dat een keerpunt vormde in de geschiedenis van Europa. Tijdens de zomer kunt u elk weekend genieten van de historische reconstructies en op het weekend van 16 en 17 juni herdenken we de slag met een grote reconstructie!

Na deze mooie reis zijn we ruim 6500 km verder en hebben we weer van alles gezien en meegemaakt, maar hebben ook heerlijk kunnen relaxen. De donderslag in Lunel dreund nog na in ons hoofd. De ervaring met de temperatuur van 47 graden is bijna onblusbaar, de wind in San Jose giert nog om de oren en niet te vergeten de processie in Toledo zijn enkele zaken die zo weer naar boven komen. Maar natuurlijk ook het paleis van Phillips II in El Escorial, de stad Madrid, de prachtige Mezquita in Cordoba, de Sierra Nevada, de aardverschuivingen. Kortom te veel om op te noemen. Geweldig! Op naar een volgende reis??! Ik hoop dat jullie, iets hebben meegekregen van onze belevenissen en dat je thuis toch een heel klein beetje bij ons bent geweest.

Een hartelijke groet en tot een volgende keer. Jan