A Spanish experience.reismee.nl

Naar het noorden …

De wind is wat gaan liggen. Nu is het wat aangenamer geworden, vooral ’s avonds. We bekijken de omgeving, bezoeken heerlijk de stranden alleen ….. het water is nog zoooo koud. Niet fijn om in te gaan zwemmen, maar langs de kust, in de plaatsjes, op het strand, op een terrasje, is het zeer aangenaam.

We breken weer op in Los Esculos op de 14e juni. Een prachtige omgeving, zonder dat er nog veel toerisme is, maar we willen de omgeving wat Noordelijker nog eens bekijken en nu we toch voor de terugreis hebben gekozen via de oostkant, gaan we terug via Zuid-Frankrijk, de Camarque en midden Frankrijk. Maar zover is het nog niet.

We reizen naar Benicasim, een kustplaats omgeving Costa del Azahar. Dit ligt zo’n 50 km boven Valencia. Kort overwogen om nog wat steden te bezoeken zoals Valencia en Barcelona, maar dat doen we [deze keer] niet. We gaan het binnenland nog even bekijken.

We overnachten op een camping die we zo’n 5 jaar eerder hebben aangedaan. Inmiddels is de camping van beheerder gewisseld, dit ten goede volgens ons, gewoonten om de krant een half uurtje te kunnen “lenen” en je brood te bestellen voor de dag er op, zijn in stand gebleven. Een zeer betaalbare camping, waar we nu [ in het voorseizoen] nog dubbele plaatsen kunnen gebruiken, gelegen aan één van de mooiste stranden in deze omgeving. Wij hebben er niet zoveel van genoten, want na een dag “binnenland” kwam er op beide avonden ‘s avonds regen. Maar …. Overdag is het mooiste weer geweest.

Het binnenland [richting Madrid] kenmerkt zich door bergjes tot zo’n 1000 meter met allemaal leuke dorpjes tegen de berghellingen aan. Kleine plaatsjes met bijna allemaal witte huizen. Schilderachtig! Veel bossen en …. Ontzettend rustig. We zijn geen buitenlander tegen gekomen.

Na twee dagen zijn we toch gestart met ons vertrek naar het Noorden. Lunel, gelegen tussen Montpellier en Nimes in de kleine Camarque was het einddoel.

De tent nat ingepakt, want ja, het had ’s nachts stevig geregend en vol goede moed naar Lunel. In Lunel is het altijd mooi weer en daar kan alles drogen …. Toch?

Die ervaring hadden wij. We komen hier niet elk jaar, maar de afgelopen 30 jaar zijn we er toch wel bijna 10 keer geweest. En …. het is daar altijd perfect, warm, windje, ’s avonds meestal lekker afkoelen, niet te ver van het strand, leuk plaatsje en meer van die zaken.

Onderweg wordt het steeds donkerder. Dreigende luchten, met prachtige donkere en nog donkerdere wolken. Dit vooral in de omgeving van Perpignan aan de voet van de Pirineos. Ze pakken samen het er vallen druppels. Hele grote druppels.

Maar ….. we gaan naar Lunel, daar is het altijd droog en mooi weer.

Toen we daar aankwamen, na zo’n 700 kilometer rijden was het inderdaad droog. Maar hoelang al?