A Spanish experience.reismee.nl

San Jose - Sierra del Gabo

San Jose, Sierra del Gabo en Fort Bravo.

Het is weer een dag met veel nieuwe ervaringen. Als eerste bezoeken we een mijnwerkersdorpje Rodalquiler, ongeveer 10 km ten noorden van de camping in Los Escullos. Hier werden tot 1966 mineralen gewonnen en nu staat alleen het betonnen bouwwerk er nog, maar ook nog een leuk museum. De geologie van Spanje en met name Andalusië is vorm gegeven met maquettes en tekeningen. Er worden breukvlakken genoemd net onder de Sierra Nevada, waar is gisteren over heb geschreven toen we vele aardverschuivingen hebben gezien. En … één en één is twee. We konden het terrein zo oprijden en overal in komen, iets wat in Nederland absoluut onmogelijk zou zijn gezien de “veiligheid”. Maar we zijn tenslotte één Europa en hebben de zelfde regels op dit gebied. Het lijkt wel een groeve die zo achter gelaten is. Ook de huizen waar de mensen hebben gewoond staan er nog, half overgroeid, half ingestort.

Nu we het toch over bouwen hebben. Het lijkt wel of alles stil ligt. Honderden bouwwerken, hotels, vakantiehuizen enz. alles ligt stil. Op vele terreinen staan de bouwkranen er nog wel, maar ze staan er te verroesten en alles slingert nog rond. Je kan wel zien dat dit niet van de laatste maanden is. Ook hier is de crisis duidelijk toegeslagen. Wat ook opvalt zijn een paar EU-projecten die niet in bedrijf zijn genomen. Projecten van grote parkeerplaatsen, een prachtig bezoekerscentrum, de gelegenheid om recreatievoorzieningen te maken. Grote borden: “met EU-subsidie gebouwd - € 270.000.00 “ Als ligt er stil en verlaten bij: “nooit in gebruik genomen”. Verwonderlijke constateringen. Het gaat ook niet goed met Spanje, dat waren de berichten voor dat we met vakantie gingen. Sinds ons vertrek hebben we geen nieuws meer gehoord of gelezen. Inmiddels zijn bij ons ook de verkiezingen voorbij ….. ze hebben overigens nog niet gebeld ….. ha ha.

Na het mijnwerkersdorpje rondgereden in de omgeving en uiteindelijk aangekomen in de omgeving van Tabernas. De warmste streek van Spanje. In de dit gebied zijn veel western film opgenomen. Er zijn hier verschillende studio’s. Wij hebben Fort Bravo bezocht. Een geheel dorp met prachtige decors, de saloon, de bank, de gevangenis …. Alles. Toen we aankwamen was een net een show gestart, waarbij de cowboys, de sheriffs en de boeven elkaar te lijf gingen. Grote knallen, stofwolken, dravende paarden en uiteraard, de galg en veel lijken … Omdat er ook een aantal busladingen met Spaanse toeristen waren, was de belangstelling groot. Dat was niet zo, toe we om half zes getrakteerd werden op een bijna persoonlijke liveshow in de saloon, waarbij er uiteraard gevochten werd om de bardanseressen. Natuurlijk was er ook de gebruikelijke pokerwedstrijd die met slachtoffers eindigden. Veel kabaal en stof in de saloon, maar wel leuk om mee te maken. De laatste film van Lucky Luck en de Daltons is hier ook opgenomen. Nu waren er alleen opnamen voor een modeblad. Een heel circus voor een paar foto’s ….

Mojacar.

Een dagje de omgeving verkend naar het noorden. Omdat er eigenlijk maar Ă©Ă©n hoofdweg de A7 langs de kust ligt, zijn met name in de dit gebied er maar weinig andere wegen. We rijden veelal onverharde wegen en soms dat blijft er eigenlijk geen weg meer over en moeten ook wij weer terug - en soms achteruit -. Het is ook een sport om droge rivierbeddingen te rijden. Volgens mij is hier al jaren geen water meer doorgestroomd. Veel plaatsjes die we passeren hebben eigenlijk geen echte dorps of stadskern. Het centrum bestaat uit toeristenwinkeltjes, bars en restaurant en verder is er eigenlijk niets wat duid op een centrum. Veel witte gebouwen, leuk en gezellig ziet het er uit, maar nu is er [gelukkig] nog weinig toerisme. Het echte seizoen moet nog beginnen. Je kan overal stoppen en parkeren of even ergens naar gaan kijken. De smalle straatjes moeten zomers een ramp zijn om doorheen te komen. Het gebied is van vulkanische oorsprong, dat kan je overal zien aan de stenen en de vormen van de bergen. Ik ben geen geoloog, dus als je meer wilt weten verwijs ik naar andere informatie.

Tot slot. De laatste dagen waait het hier enorm. Windstoten tot misschien wel windkracht 10 of 11. Dat gaat al dagen, dag en nacht zo door. De temperatuur is uitstekend, maar de wind mag van ons wat gaan liggen. De tent staat vast met alle haringen die we hebben en alle keien van de camping hebben we voor de tent gelegd ….
Dat was het weer even. Ik ga straks eens kijken of ik wat kan publiceren … want dat wordt dan de eerste keer. Hier hebben we geen GSM=bereik en het Internet lag er uit vanwege de harde wind. De schotel was niet uit te richten … komt bekend voor vanuit de werksituatie ….

Tot een volgende keer.

PS inmiddels is het 12 juni 22.00 uur - Zoals iedereen heeft gemerkt is de wind gaan liggen - en heb ik met horten en stoten Internet -

Nu zal het wel weer even duren, maar ..... er blijft hoop en anders volgen er later wel weer live-berichten. Ik ga kijken of ik er nog wat fot's op kan zetten, maar als het niet lukt .... Groet.