A Spanish experience.reismee.nl

Cordoba

Cordoba

Weer even tot rust komen …. Nu dat valt voor ons wel mee. De reis verloopt heerlijk relaxed. Het is warm, soms een beetje te warm. Vandaag bezoeken we Cordoba. Inmiddels is het 5 juni geworden. Aan het eind van de middag wijzen de thermometers in de stad 47° aan. In de schaduw op de camping was het toen rond de 38. Ook in Cordoba lazen we dat 6e juni ook een Corpus processie zou worden gehouden. In de stad was daar nog weinig van te merken. Enkele kleden over de balkonnetjes, maar geen bloemen of andere versieringen. Deze toch startte om 06.30 uur, wij hebben deze voorbij laten gaan.
Cordoba is een leuk stadje, met als belangrijkste bezienswaardigheid de Mestquota en hete Alcazar de los Reyes.
De Mezquita is gebouwd in 785 en van oorsprong een moskee die de macht moest uitstralen van de Islam in Spanje. De macht van de katholieken moest in de 16e eeuw tot uitdrukking komen door midden in de moskee een kathedraal te bouwen. De hoge klokkentoren staat op de plaats van de minaret. In de voormalige moskee zijn nog ruim 850 bogen en zuilen te zien en prachtige aanblik. Ook de Mihrab, een oude gebedsdienst, is prachtig versierd. Als je van fotograferen houdt, kan je je hier helemaal uitleven. Dat heb ik dan ook gedaan.
Het Alcazar is een paleis-fort uit de 14e eeuw met tuinen en waterpartijen en waren bedoeld om bij te dragen aan de rust. Het is er mooi, maar in de ruin is niet zoveel schaduw, waardoor het er nu inderdaad rustig is.
Tot slot hebben we ook de synagoge bezocht in de Joodse wijk van de stad. Verder een enorme hoeveel winkeltjes waar nog allerlei leuke sieraden worden gemaakt van zilver en goud. Heel apart was ook de winkel van de lederbewerker en de Callejón de las Flores, een nauw steegje met een enorme hoeveel bloemen [geraniums] aan de muren.